ING Direct opent cafe -Of is het een bankwinkel?
In San Francisco heeft ING Direct een internetcafé geopend. Groot nieuws volgens diverse websites. Door fysiek aanwezig te zijn hoopt de ING op meer online Exposure. Bankieren kan men er niet echt, wel internetten, koffie drinken, en pinnen. Leuk, wij vinden er niets nieuws aan!!!
ING Direct opent cafe
In tegenstelling tot de ING heeft de Rabobank dit soort “Bankwinkels” al jaren! Sterker nog, ik heb er in gewerkt. Al in 2004! Destijds heel vernieuwend. Een klein pandje midden in de winkelstraat. Superstrak ingericht met veel neon, witte meubels in piano hoogglanslak en platte TFT-schermen waar klanten konden internetbankieren. Best vernieuwend. Een bank zonder balies, drempels en in een hip design. Tegenwoordig zijn ze er nog steeds.
Bankwinkel succes?
Kennelijk heeft de ING Direct goed gekeken naar andere spelers. De Rabobank dacht in het begin nog dat zo een bankwinkel echt een winkel was waar veel producten werden verkocht. Echter, bankzaken zijn geen consumptiegoederen en kennen geen hoge omloopsnelheid. Zo een bankwinkel werd toch snel een adviespunt en hang-out voor klanten.
ING heeft dit kennelijk door en gekozen voor exposure in plaats van verkoop. Hierdoor wekt het bedrijf geen verwarring bij haar klanten. Hier zitten wij en u kunt hier lekker uithangen! Dat is de marketingboodschap. En oh ja, voor de vorm kunt u hier pinnen!
Bankwinkel Boodschap
Ik ben voorstander van duidelijke boodschappen bij dit soort formules.
Of u kiest voor verkoop, of u kiest voor vertroetelen van uw klanten of u kiest voor een hang-out. Gaat u deze dingen mixen? Dan gaat het mis. Dan is het niet van alles een beetje, maar van alles net niets! Ook uw inrichting dient aangepast te worden om die doelstelling te vertalen en bereiken! Doe u dit niet? Dan kunt u het onderstaande verwachten!
Bankwinkel – Hang ouderen.
Bij hangen denken we vaak aan de jeugd, maar gelooft u mij. Ouderen kunnen er ook wat van. Binnen de kortste keren werd onze bankwinkel die gemaakt was om te verkopen, dé hangplek bij ouderen. Waarom?
- er waren letterlijk geen drempels in deze bankwinkel
- men kon eindelijk (binnen) pinnen
- er lag iedere ochtend een krant
- men kon er zitten en even uitrusten op weg naar de winkel
- men kwam elkaar tegen
- Heel belangrijk, er was een koffiebar
De bank zat hier natuurlijk niet op te wachten. Hier moest verkocht worden. Dit was geen hang-out. Weg met die ouderen. Koffiebar op slot en tot ziens. Het is een natuurlijke reactie om te schoppen als onze klanten niet doen wat wij willen. Ik heb een andere mening. Omarm het gedrag van jou klanten. Daar ligt hun behoefte en kun jij het verschil maken. Speel er op in!
Hulp nodig het inrichten en vertalen van uw visie voor uw eigen winkelpand? Neem dan gerust contact op met ons internet marketing bureau!
ING Direct opent cafe of is het een bankwinkel?,