Twitterende Wijkagenten goed voor imago, lastig voor Politie

Twitterende wijkagenten.We willen wel, we kunnen wel, maar niet uniform

Twitterende wijkagenten. Een relatief nieuw fenomeen binnen de Politie. Iedereen is het er wel over eens.Twitterende wijkagenten dragen bij aan het imago van de Politie.
De wijkagenten zelf zien volop kansen. De burger is er ook blij mee. De Politie zelf ook maar worstelt met de uitvoering en die verschilt per korps.

Meer blauw op social media

We zien steeds meer blauw op social media. En dat is goed. Social Media hoort bij een groot deel van de samenleving. Het overgrote deel van de samenleving is ook nog eens bereid de Politie te helpen met een bijdrage aan openbare orde en veiligheid. Social Media zijn snelle en laagdrempelige media met een groot bereik en zijn daarmee prima geschikt voor de Politie. Eind goed , al goed. Of toch niet?

Twitterende Wijkagent lastig fenomeen voor Politie

Toch worstelt de Politie met de wijkagenten op Twitter. Dat komt mijn inziens omdat er niets landelijk geregeld is. Dat resulteert weer in een gebrek aan uniformiteit wat de exposure weer niet ten goede komt. Waar loopt men intern o.a tegen aan?

  • Wie neemt de achtervang waar als de Agent niet beschikbaar is?
  • Op welke titel gaan we Twitteren?
  • Moeten we Twitter verplicht stellen voor wijkagenten?
  • Wat doen we met andere social media kanalen?
  • Hoe ver ga je in berichtgeving?

Quick Wins die ik zie voor Politie

  1. Vervang de persoonlijke naam door wijknaam. Zo kunnen je collega’s het account overnemen als jij er niet bent of als je een andere functie krijgt.
  2. Zorg voor achtervang per korps op basis van landelijke richtlijnen voor monitoring.
  3. Maak afspraken over inhoudelijke berichten.
  4. Ga niet per korps of regio op eigen houtje andere kanalen verkennen zonder dat de Twitterbasis op orde is.
  5. Informeer burgers landelijk wat zij wel en niet kunnen met de Twitterende wijkagent. (verwachting management)
  6. Stuur alle Wijkagenten en korpsleiding bij mij op training :-)

Heb je vragen of aanvullingen? Neem gerust contact met mij op of reageer hieronder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Twitterende Wijkagenten goed voor imago, lastig voor Politie, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

Reacties

  1. Eric Stolwijk says:

    Beste blogger,
    Leuk dat je de moeite hebt genomen om het fenomeen van de twitterende wijkagent te bekijken. Dat is een relatief nieuw fenomeen dat heel veel kansen biedt. Wel jammer dat niet even de telefoon hebt gepakt (of de mail hebt gebruikt) om te vragen of er nog meer ontwikkelingen zijn. Dan had ik je kunnen vertellen dat we op het punt staan om de quick wins te realiseren. Nouja, behalve de laatste dan.
    Eric Stolwijk,
    deelkwartiermaker Communicatie

    • Media Optima Forma says:

      Beste Eric,

      Het mooie van Bloggen in de moderne leefwereld is dat informatie een zelfregulerend vermogen kent. Ik heb deze blog geschreven op basis van de beschikbare informatie tijdens het deelsemminar de `twitterende wijkagent´. Inmiddels heeft een van de korpsen al aangeboden mij bij te praten. Uiteraard voel ik de taak om mijn blog op basis van die nieuwe informatie aan te passen.

  2. Ellen van de Put says:

    Een interessant artikel!
    Ik vraag me alleen af in hoeverre meer incidenten worden opgelost/sneller worden opgelost sinds de Twitterende wijkagent. Oftewel draagt de Twitterende wijkagent bij aan het sneller oplossen van ‘zaken’? Of worden er meer ‘zaken’ opgelost sinds de Twitterende wijkagent?

  3. Media Optima Forma says:

    Beste Ellen,

    Goede vraag. Of er concrete cijfers bekend zijn, durf ik je niet te zeggen. Twitterende wijkagenten zelf geven aan dat het bijdraagt aan de opsporing. Door meer contact te hebben met wijkbewoners is de drempel lager om iets te melden wat verdacht lijkt of is. Ook komen er meer concrete tips binnen bij de Politie. Overigens is het niet de bedoeling dat mensen zaken gaan melden aan de wijkagent via Twitter maar via 0900-8844.

    Met vriendelijke groet,

    Media Optima Forma

Laat wat van je horen

*