Medewerkers motiveren en stimuleren

Hoe kun jij jouw medewerkers motiveren en stimuleren?

Veel managers, HR medewerkers en teamleiders worstelen met de vraag hoe het beste medewerkers te motiveren en te stimuleren. Doorgaan is het eenvoudiger dan u denk!  In de meeste gevallen hoeft u er niet eens zo heel veel voor te doen. Meestal komt u met dingen laten al een heel eind. Medewerkers motiveren en stimuleren is ook een belangrijk onderdeel van het nieuwe werken. Overigens, is dat nieuwe werken niet zo heel nieuw als je het mij vraagt.

Medewerkers motiveren en stimuleren

Als je het mij vraagt komt het motiveren van medewerkers neer op het invullen van enkele van de basisbehoeften van de mens. Dit kan op kleine schaal en op grote schaal. Indien invullen van deze behoeften niet past binnen de functie of werkzaamheden, zoek dan naar alternatieve taken voor uw medewerkers waarin zij deze behoeften wel kwijt kunnen!

Over het algemeen willen jouw medewerkers het volgende:

  • verantwoording
  • vrijheid
  • vertrouwen
  • voldoening (erkenning, ontplooiing, waardering)
Is dit alles? Nee er is meer..maar als je begint met bouwen op basis van deze pijlers, komt de rest vanzelf!

Mens en machine

De afgelopen jaren zijn we vol op bezig geweest met automatiseren, optimaliseren en stroomlijnen van processen en productie. Echter, veelal zijn we vergeten onze mensen en de manier waarop wij met ze omgaan “aan te passen” aan deze omgeving. Mensen zijn geen machines. Gelukkig maar. Bij het nieuwe werken beschouwen we de mens niet meer als vervangbaar onderdeel van het proces. We nemen de mens als uitgangspunt en zullen zien dat dat de bedrijfsprocessen en doelstellingen ten goede komt.

Medewerkers motiveren en stimuleren -verantwoording

Leidinggevend zijn geneigd verantwoording nar zich toe te trekken. Door alles zelf op te lossen en beslissingen te nemen denken zij hun werk goed te doen. Immers, daar zijn ze voor aangenomen. Met de komst van het nieuwe werken doen we dat anders. Door meer verantwoording aan medewerkers te geven, zien we dat we daardoor medewerkers motiveren en stimuleren. Jouw medewerkers zijn diegenen die dagelijks bezig zijn met jouw bedrijfsprocessen. Zij hebben vaak een hele goede kijk op verbeterpunten die de doelstellingen binnen de onderneming ten goede komen. Ieder probleem, hoe groot of klein ook, kun jij voorleggen aan uw medewerkers. Je kunt niet altijd hun oplossingen doorvoeren. Maar dat hoeft ook niet. Door medewerkers serieus te nemen, verantwoordelijk te maken voor de uitdagingen, krijg je gemotiveerde medewerkers. En als je niet kunt doen wat zij graag willen maar je kunt dat goed uitleggen, dan zullen ze dat eerder accepteren dan wanneer je dingen oplegt. Werken jouw medewerkers in een proces waarbij het geven van verantwoordelijkheid niet mogelijk is? Maak mensen dan verantwoordelijk voor een andere taak. Denk bijvoorbeeld aan planning, roosters, onderhoud hun eigen toekomstplannen etc. U kunt genoeg bedenken.

Medewerkers motiveren en stimuleren -vrijheid

Ieder mens heeft behoefte aan vrijheid. Ondanks strakke processen zijn er zaken die uw medewerkers prima zelf kunnen regelen. Zaken die je nu voor hen doet. Maak uw eigen werk eenvoudiger door mensen -binnen kaders- zelf dingen te laten regelen, uitvoeren, bedenken en oplossen. Sterker nog. Wellicht kun je jouw medewerkers hun eigen kaders laten bepalen uiteraard in overleg met uzelf. Bij vrijheid komt verantwoordelijkheid krijgen. Als je die geeft, krijgt je het terug en jij zult zien dat je met minder inspanning meer kunt bereiken en jouw medewerkers kunt motiveren en stimuleren.

Medewerkers motiveren en stimuleren -vertrouwen

Vertrouwen is de basis nietwaar? Door dingen uit handen te geven en vervolgens te bewaken of en in welke mate uw medewerkers vrijheid en verantwoordelijkheid aan kunnen, krijgt u en schept u vertrouwen.  Door een wederzijds vertrouwen staat u samen sterk en voelen uw mensen zich verbonden met u en uw organisatie.

Medewerkers motiveren en stimuleren -voldoening

Als je bovenstaande pijlers goed weet te embedden binnen jouw organisatie, dan ervaren uw medewerkers een hogere mate van voldoening. Zij zullen hun werk met meer plezier doen, u bereikt meer met minder moeite, u en uw medewerker krijgen meer ruimte. Sturen wordt coachen, men werkt prettiger, er is meer ruimte voor verbetering. Een ander voordeel is een lager ziekteverzuim en verloop binnen uw personeel.

Gaat dit allemaal zo eenvoudig? Ja en nee. Het inpassen van deze manier van werken vraagt wat van jouw en de organisatie! Gelukkig zijn wij er om jouw te helpen! Wil je meer weten over het nieuwe werken? Neem dan gewoon eens contact met ons op!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
Medewerkers motiveren en stimuleren, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Reacties

  1. Leuk blog. Heb wel veel moeite met de inhoud.
    1) De duiding van behoeften en die algemeen verklaren is mijn eerste opmerking. Diversiteit en verscheidenheid zou ik daar tegenover willen zetten.
    2) Het nieuwe werken introduceren vind ik niet sterk. Dat is een hype. En heeft – vind ik – niet zoveel te maken met het onderwerp.
    3) Ik mis een – voor mij – heel belangrijk onderdeel: erkenning van mdw op (kern)kwaliteit en het uitnutten daarvan…

    Ik denk na over een blog als reactie. Hier nu te beperkt.

    • Media Optima Forma says:

      Beste Steven,

      Hartelijk dan voor je reactie.

      Toch denk ik dat een goede invulling van de door mij genoemde basisbehoeften nodig zijn voor het motiveren en stimuleren van medewerkers. Uiteraard is diversiteit heel belangrijk. Net als het op individueel niveau omgaan, benutten en uitbouwen van (kern) kwaliteiten van medewerkers. Ook hier zal de organisatie daarop ingericht moeten worden. Dat kan volgens mij alleen als het management daarop stuurt. Volgens mij komen ook dan de door mij genoemde pijlers om de hoek kijken.

      Het nieuwe werken wordt misbruikt. Vaak staat het nieuwe werken synoniem voor thuiswerken en flexibel werken. Daar draait het niet om. De kern van het nieuwe werken is het loskoppelen van de mens als vervangbaar onderdeel van het proces. Sterker nog. Bij het nieuwe werken zou je de mens als prio moeten zien voor je proces. Sturen wordt coachen en individueel gebruik maken van kennis en vaardigheden. Maar ik ben het met je eens het is een hype. Net zoals “vroeger’ People Management..ja..wie of wat zou je anders moeten managen? Ook MVO is een hype geworden.
      Helaas. Sommige mensen en bedrijven stellen meegaan met een hype als doel en gebruiken een filosofie niet als middel.

Laat wat van je horen

*