Crisiscommunicatie: Burger is nieuwe journalist
Met de komst van smartphones, snel internet, social media is nu iedere burger een potentiële journalist. Zowel in goede als in slechte tijden. Hoe ga je daar als organisatie, overheid of semi-overheid mee om? Het Nationaal Crisiscentrum deelt zijn
kennis en ervaring:
Crisiscommunicatie: Snel actie en reactie vereiste!
Regie: Persverklaring
Nu het delen van informatie zo eenvoudig is geworden, is een snelle persverklaring essentieel onderdeel van crisiscommunicatie geworden. Hoe eerder u met iets naar buiten kunt treden, hoe beter u de regie kunt houden. Hebt u nog niet veel informatie beschikbaar? Vertel dan wat u weet en vertel ook wat u niet weet. Vertel waar uw centrale plaats voor informatievoorziening is zodat mensen nieuws kunnen volgen. Ontkracht dingen die niet kloppen. Maar belangrijker, verdoezel nooit iets. Wees open en eerlijk. Altijd en hoe vervelend ook.
Online regie
Nog beter is het, dat u vóór een calamiteit plaatsvind al zaken hebt geregeld. Met name het snel kunnen verspreiden van informatie via social media en het creëren van een online verzamelplaats voor informatie op een website is essentieel. Wij bieden trouwens mogelijkheid om bij een calamiteit direct website in de lucht te brengen en ter plaatse informatie te delen via deze website. Zo kunt u de regie houden social media inzetten om iedereen naar die centrale plaats voor informatie te sturen. Zo ligt de regie bij crisiscommunicatie wederom bij u.
Regie: De juiste rol
Crisiscommunicatie: De juiste mond het juiste woord.
Ik zie het vaak fout gaan. Een burgemeester die de rol van persvoorlichter op zich neemt. Op zich prima. Maar een burgemeester is geen specialist. Laat u een burgemeester vertellen over technische zaken zoals bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen, dan krijgt deze gegarandeerd vragen van de pers die hij of zij niet kan beantwoorden. Laat dus de juiste informatie door de juiste persoon verwoorden.
Crisiscommunicatie: Aparte tak van het crisiscentrum
Zorg dat er continu mensen zijn die bezig zijn met crisiscommunicatie en plaats die mensen apart van uw crisiscentrum. Zorg dat deze mensen continue de mogelijkheid hebben om informatie van verschillende hulpdiensten op elkaar af te stemmen, de media kunnen monitoren en de contacten met de pers onderhouden. Uiteraard zijn wij dag en nacht inzetbaar voor deze diensten!
Wat kunnen wij als specialisten in crisiscommunicatie betekenen?
- coördinatie
- monitoring
- social media beheersing
- direct een online verzamelplaats voor informatie in het leven roepen (website crisiscommunicatie)
- voorlichting
- training
Lees het artikel van de rijksoverheid
Crisiscommunicatie: Burger is nieuwe journalist,